XII. cím: A szülői felügyelet XVII. Fejezet

XII. cím: A szülői felügyelet

XVII. Fejezet: A szülői felügyelet tartalma

2.1. A gyermek nevének meghatározása

4:150. § [A gyermek nevének meghatározása]

(1) A gyermek - szüleinek megállapodása szerint - apjának 

vagy anyjának születési vagy házasságkötéssel szerzett 

családi nevét viseli. Ha a szülők nem kötöttek házasságot, 

a gyermek nem viselheti az anyja más személlyel kötött 

házassága folytán viselt nevét, ha azt az anya a 

házasságra utaló toldással viseli. A gyermek családi névként 

szüleinek összekapcsolt családi nevét is viselheti, akkor is, 

ha a szülők a házasságkötés után családi nevüket nem 

kapcsolták össze vagy a szülők nem kötöttek házasságot. 

A gyermek családi neve legfeljebb kéttagú lehet.

(2) A házasságban élő szülők valamennyi, a házasság 

fennállása alatt született közös gyermekének kizárólag azonos 

családi neve lehet, kivéve, ha a szülők a házasság fennállása alatt 

családi nevüket módosították. Közös házassági nevet viselő 

házastársak gyermeke a szülők közös házassági nevét viselheti. 

Ha a szülők egyike viseli házassági névként kettőjük 

összekapcsolt családi nevét, a gyermek - 

a szülők megállapodása alapján - a másik szülő házasságra 

utaló toldást nem tartalmazó nevét vagy 

a szülők összekapcsolt családi nevét viseli.

(3) Ha nincs olyan személy, akit a gyermek apjának 

kell tekinteni, a gyermek az anyja születési vagy 

házasságkötéssel szerzett családi nevét viseli, 

kivéve, ha az anya a férje teljes nevét vagy 

családi nevét a házasságra utaló toldással viseli.

(4) Az anya a gyámhatóságnál kezdeményezheti, hogy a 

születési anyakönyvbe kiskorú gyermeke apjaként képzelt 

személyt jegyezzenek be. Az anya a képzelt személy 

apaként való bejegyzésére irányuló eljárás során 

dönthet arról, hogy a gyermek a továbbiakban a 

képzelt apa családi nevét viseli. Erre vonatkozó nyilatkozata 

hiányában a gyermek az anya családi nevét viseli tovább.

(5) Ha nincs olyan személy, akit a gyermek apjának 

kell tekinteni, a gyermek a nagykorúvá válását követően 

kérheti, hogy a születési anyakönyvbe - 

ha arra korábban nem került sor - apjaként képzelt 

személyt jegyezzenek be, és kezdeményezheti 

a korábban bejegyezett képzelt apa nevének törlését is. 

Ebben az esetben arról is nyilatkozhat, hogy a továbbiakban 

viselni kívánja-e a képzelt apa családi nevét.

(6) A gyermek utónevét a szülők határozzák meg.

„A [Ptk.] a következő pontokon tér el a Csjt. rendelkezéseitől:

  • részletesebben rendelkezik a gyermek nevének meghatározásáról;
  • a Csjt.-től eltérően nem csak házasságban élő szülők gyermekének biztosítja, hogy családi névként a szülők összekapcsolt családi nevét viselje akkor is, ha a szülők családi nevüket a házasságkötés után nem kapcsolták össze;
  • kiegészíti a házasságban élő szülők névviselése szabályait;
  • eltérően a Csjt 41. § (1) bekezdésében foglaltaktól, képzelt apa bejegyzésére csak az anya kérelmére kerülhet sor;
  • új rendelkezés az (5) bekezdés szerinti szabály.” (Gadó G., Németh A., Sáriné Simkó Á.: i. m. 206. o.)

„A szülőknek a gyermek nevéről (családi nevéről és utónevéről) 

tehát közösen kell dönteniük, megállapodásuk hiányában pedig 

erről a gyámhatóság határoz, akár a szülői felügyeletet közösen 

gyakorló szülőkről van szó [4:151. § (1) bekezdés a) pont], 

akár különélő szülőkről [4:175. § (3) bekezdés].Házasságkötés 

hiányában erre eddig nem volt lehetőség, figyelemmel arra is, 

hogy az élettársak egyébként nem jogosultak családi nevük 

összekapcsolására. A korábbiakhoz képest az új szabály 

tekintettel van arra, hogy számos gyermek olyan élettársi 

kapcsolatból származik, ahol a szülők gyermekük 

családi nevének meghatározása során az összetartozásukat

 - a házastársakhoz hasonlóan - ilyen módon is kifejezésre 

kívánják juttatni.

(Makai K.: i. m., a 4:150. §-hez fűzött kommentár)

4:151. § [Gyámhatósági névmegállapítás]

(1) A gyámhatóság állapítja meg a gyermek nevét, ha

a) a szülői felügyeletet közösen gyakorló szülők 

a gyermek családi és utónevének meghatározásával kapcsolatos 

megállapodásukat a gyámhatóság felhívásától számítva 

harminc napon belül nem jelentik be; vagy

b) a gyermek mindkét szülője ismeretlen.

(2) A gyámhatóság állapítja meg a gyermek utónevét, ha a 

szülői felügyeleti jogot az a szülő gyakorolja, aki az 

anyakönyvvezető vagy a gyámhatóság felhívása ellenére 

a gyermek utónevét - a felhívás közlésétől számított 

harminc napon belül - nem határozza meg.

A [Ptk.] új rendelkezése szól a gyámhatósági névmegállapítás szabályairól, eddig erről kormányrendeleti szinten a Gyer. rendelkezett.” (Gadó G., Németh A., Sáriné Simkó Á.: i. m. 206. o.)

Vissza a tartalomjegyzékhez

2.2. A gyermek gondozása és nevelése

4:152. § 

[A gyermek gondozása, lakóhelyének és tartózkodási 

helyének meghatározása]

(1) A szülők joga és kötelezettsége, hogy a gyermeket gondozzák,

 a gyermek megélhetéséhez és felnevelkedéséhez szükséges

 feltételeket biztosítsák.

(2) A szülők a saját háztartásukban kötelesek a gyermekük

 lakhatását biztosítani. A gyermek lakóhelye - ha a bíróság vagy

 a gyámhatóság eltérően nem rendelkezik - a szülei lakása

 akkor is, ha a gyermek átmenetileg máshol tartózkodik.

(3) A szülő vagy a gyámhatóság a gyermek kiadását 

követelheti attól, aki a gyermeket jogtalanul tartja magánál.

(4) A tizenhatodik életévét betöltött gyermek a szülők 

lakóhelyét vagy a szülők által kijelölt más tartózkodási 

helyet a gyámhatóság jóváhagyásával a szülők 

beleegyezése nélkül elhagyhatja, ha az az érdekeivel 

nem ellentétes. A szülők lakóhelyének vagy a szülők

 által kijelölt más tartózkodási hely elhagyása önmagában a

 szülői felügyeletet - a személyes gondozás és nevelés kivételével

 - nem érinti. (5) A gyermek huzamos időn át - így 

tanulmányok folytatása, 

munkavállalás vagy más hasonló célból - önállóan vagy

 egyik szülőjével mindkét szülő egyetértésével 

tartózkodhat külföldön.

(6) A gyermek letelepedés céljából történő külföldre távozásához 

erre vonatkozó szülői engedély szükséges.

„A [Ptk.] a következő pontokon tér el a Csjt. rendelkezéseitől:

  • az (5)–(6) bekezdés új rendelkezésként differenciáltan szól a gyermek külföldre távozása, illetve az azzal kapcsolatos szülői engedélyezés szabályairól.
  • a (6) bekezdés a Csjt. 77. § (3) bekezdésétől eltérően a gyermek letelepedés céljából történő külföldre távozását nem köti gyámhatósági engedélyhez.” (Gadó G., Németh A., Sáriné Simkó Á.: i. m. 207. o.)

„A gyermek kiadása iránti eljárás a törvényes lakóhely

 biztosítása érdekében

A jelenlegi jogszabályi "környezet" egyértelműen 

kifejezésre juttatja, hogy nem gyermekelhelyezésről van szó, 

hanem a kiskorú lakó-, illetve tartózkodási helyének erőszakos, 

a szülői felügyeletet gyakorló szülő egyetértését, 

beleegyezését mellőző, jogellenes megváltoztatásáról, 

illetve annak akadályozásáról, hogy a gyermek a 

szülői felügyeleti jogokat gyakorló szülő otthonába, 

lakóhelyére kerülhessen.

Ez a rendelkezés - tágabb értelemben - összhangban áll 

a gyermekek jogellenes elvitelével (is) foglalkozó, a 

Tanács 2003. november 27-i 2201/2003/EK rendeletében 

(Brüsszel-II. A. Rendelet) foglaltakkal, illetve az 1986. évi 

13. törvényerejű rendelettel kihirdetett 1980. október 25-én kelt, 

a gyermekek jogellenes külföldre vitelének polgári vonatkozásairól 

szóló egyezménnyel (Hágai Egyezmény). Ezen nemzetközi 

dokumentumok a gyermek szokásos tartózkodási helyéről 

más államba történő jogellenes elvitelhez fűznek szankciót, 

visszaviteli kötelezettséget, mely a CSJK szóhasználatát tekintve 

elsődlegesen a gyermeknek a szülői felügyeletet gyakorló szülővel 

közös lakóhelyét, illetve a vele együttes huzamos 

tartózkodási helyét jelenti.

A gyermek külföldi utazása, tartózkodása

A gyakorlatban vitatott volt, hogy a rövid tartamú, 

a gyermekkel közös külföldre utazás, külföldi nyaralás joga, 

lehetősége megilleti-e a különélő, kapcsolattartásra feljogosított szülőt, 

a gondozó szülő vagy a gyámhatóság jóváhagyása nélkül vagy sem.

Ezt a kérdést rendezi a 4:180. § (2) bekezdése, mely 

szerint a kapcsolattartás joga - a kapcsolattartásra 

meghatározott időtartam alatt - kiterjed arra is, hogy a 

szülő a gyermeket ebben az időszakban külföldre vigye, feltéve, 

hogy a bíróság vagy a gyámhatóság a gyermek érdekében 

eltérően nem rendelkezik.

Az (5) bekezdés úgy rendelkezik, hogy a gyermek 

huzamos idejű - tanulmányok folytatása érdekében,

 munkavállalás vagy más hasonló célból történő - 

külföldi tartózkodása, akár önállóan, akár valamelyik 

szülővel együttesen kerülne is erre sor,  csak mindkét szülő 

egyetértésével lehetséges, a gyermek huzamos 

külföldön tartózkodásának tehát ez a feltétele.

Az (5) bekezdés ezért a külföldön tartózkodás céljához kötötten

 (pl.: a gyermek egy iskolaévet angol nyelvterületen kíván 

végezni) írja elő a különélő szülő hozzájárulásának 

szükségességét, mely mindig belátható időtartam, ami

 lehet hat hónap, de akár két év is, és a külön élő szülő által 

is megismerhető, ellenőrizhető tartózkodási helyet jelent. 

A lényeg, hogy átmeneti jellegű külföldön  tartózkodásról

 legyen szó, a gyermek lakóhelye (a nemzetközi 

egyezmények nyelvén: szokásos tartózkodási helye) 

változatlanul Magyarország maradjon.

Noha az (5) bekezdés kifejezetten a gyermek külföldön való

 huzamos időtartamú tartózkodásához írja elő mindkét szülő 

egyetértését, közös döntését, a 4:175. § (2) bekezdése a 

gyermek sorsát érintő lényeges kérdések között nevesíti azt is

, amikor a gyermek a szülőjével azonos lakóhelyen kívüli

 (magyarországi) tartózkodási helyéről kell dönteni. 

Akár erről az esetről van szó, akár a gondozó szülővel közös

 vagy önálló huzamos külföldi tartózkodásáról, egyaránt 

a szülők közös döntése szükséges. Ennek hiányában pedig, 

vita esetén a gyámhatóság dönt a 4:166. § alapján.

Letelepedési célú külföldre távozás

A fentiektől különböző eset, tényállás, amikor a gyermek 

letelepedés céljából való külföldre távozásáról, tehát 

"végleges" külföldre költözésről van szó, pl. a 

gyermeket gondozó szülő újabb házasságot köt egy 

másik államban élő személlyel és "családegyesítés" céljából 

a gyermekkel együtt hozzá kíván költözni.

Ebben az esetben a másik szülőnek nem egyszerűen 

a gyermek huzamos külföldön tartózkodásához, 

hanem kifejezetten a külföldön történő letelepedéshez kell 

hozzájárulnia. Ezen információ visszatartása, a vonatkozó 

törvényi rendelkezés kijátszása a gyermek jogellenes elvitelének 

megállapítását és visszavitelének elrendelését vonhatja 

maga után a Brüsszel-II. A. Rendelet, illetve Hágai Egyezmény 

rendelkezéseinek megfelelően. A szülők megállapodása, 

a külön élő szülő külföldi letelepedéshez adott 

engedélye esetén ugyanakkor már nincsen szükség 

a gyámhatóság jóváhagyására.”

(Makai K.: i. m., a 4:152. §-hoz fűzött kommentár)

4:153. § [A gyermek nevelésének és életpályájának 

megválasztása]

(1) A szülők jogosultak a gyermek nevelésének módját 

megválasztani.

(2) A gyermek képességei figyelembevételével a szülők és 

a gyermek közösen döntik el, hogy a gyermek milyen 

életpályára készüljön.

(3) Az életpálya kijelölésével és ezzel összefüggésben a 

gyermek taníttatásával, iskolájának megválasztásával 

kapcsolatban a szülő és a gyermek között felmerülő

vitában a gyámhatóság dönt.

„A gyermek nevelésének és életpályája megválasztásának szabályozása tartalmilag azonos a két törvénykönyvben.” (Gadó G., Németh A., Sáriné Simkó Á.: i. m. 207. o.)

„A 4:166. § ezért rögzíti, hogy a gyermek nevelésével összefüggő

 lelkiismereti és vallásszabadság körébe tartozó kérdésekről a 

gyámhatóság még a szülők közötti vita esetén sem dönthet. 

A szülők világnézeti, az általuk gyakorolt vallás tanai, 

hitelvei nem tartoznak a szülői felügyelete gyakorlására 

(a gyermekelhelyezésre) vonatkozó perre sem, azok a jogvita 

elbírálása során nem vonhatók a bírói mérlegelés körébe 

[BH 2001.10.479.].

Az életpálya kijelölése, meghatározása a nevelésen belüli 

szűkebb, konkrétabb kategória. Azt, hogy a gyermek milyen 

életpályára lépjen és ennek érdekében a taníttatása hol, 

hogyan folyjék, milyen típusú iskolában, a szülők (akár együtt, 

akár külön élnek) és a gyermek közösen határozzák meg, 

vitájuk esetén pedig a gyámhatóság dönt.” 

(Makai K.: i. m., a 4:153. §-hoz fűzött kommentár)

4:154. § [A gyermekekkel tényleges családi kapcsolatban álló 

személy részvétele a gyermek gondozásában 

és nevelésében]

A gyermek gondozása, nevelése során egyes jogok és

 kötelezettségek gyakorlásában - a felügyeletet gyakorló 

szülő hozzájárulásával - részt vehet az a személy,

 akinek saját vagy a szülővel közös háztartásában 

a gyermek huzamos időn át nevelkedik.

„A [Ptk.] új rendelkezése, a Csjt. nem tartalmazza, hogy a gyermekkel tényleges családi kapcsolatban álló személy miként vehet részt a gyermek gondozásában és nevelésében.” (Gadó G., Németh A., Sáriné Simkó Á.: i. m. 207. o.)

„A gyermekkel tényleges családi kapcsolatban álló személy

 tipikusan a szülői felügyeletet gyakorló szülő újabb házastársa,

 illetve élettársa, aki többnyire szívesen vállal szerepet, 

nyújt segítséget a gyermek gondozásában, nevelésben. 

A CSJK ezért kifejezetten lehetővé teszi, hogy ezt a jövőben

 - a szülő felügyeletet gyakorló szülő hozzájárulásával - 

törvény által is elismerten tehesse meg, tehát a gyermek 

nevelésével, gondozásával kapcsolatos egyes jogokat és 

kötelezettséget a szülői felügyeletet gyakorló szülő jogán, 

de önállóan elláthasson.

A CSJK az érintett személy gondozásban, nevelésben való

 részvételével kapcsolatban írásbeli megállapodást, 

gyámhatósági jóváhagyást nem ír elő. A szabályozás célja,

 hogy a közreműködés a szülő és a gyermekkel ténylegesen 

családi kapcsolatban álló személy belső viszonyában, 

akár informálisan kerüljön kialakításra. 

A feladatok részleges megosztása a gondozó

 szülő felügyeleti jogát nem érinti, ugyanakkor a külön élő 

szülő nem teheti vitássá, nem "vétózhatja meg" a tényleges 

családi kapcsolatban álló személy közreműködését, feltéve, 

hogy az a gyermek fejlődését nem veszélyezteti.” 

(Makai K.: i. m., a 4:154. §-hoz fűzött kommentár)

Vissza a tartalomjegyzékhez

2.3. A gyermek vagyonának kezelése

4:155. § [A gyermek vagyonának kezelői]

(1) A szülői felügyeletet gyakorló szülők joga és 

kötelezettsége, hogy gyermekük minden olyan vagyonát 

kezeljék, amely e törvény szerint nincs kivéve 

a kezelésük alól.

(2) Ha a gyermek azzal a kikötéssel kapott vagyont, hogy 

azt szülei nem kezelhetik, a gyámhatóság - a vagyont juttató 

személy javaslatának figyelembevételével - a vagyon kezelésére 

gyámot rendel ki (a továbbiakban: vagyonkezelő gyám). Ha a 

vagyont juttató harmadik személy a vagyon kezeléséből az 

egyik szülőt kizárta, a vagyont a vagyonkezelésre egyébként 

jogosult másik szülő kezeli.

„A [Ptk.] a következő pontokon tér el a Csjt. rendelkezéseitől:

  • rendelkezik a vagyonkezelő gyám kirendeléséről;
  • szabályozza, hogy ha a vagyont juttató harmadik személy a vagyon kezeléséből az egyik szülőt zárta ki, a vagyont a vagyonkezelésre

egyébként jogosult másik szülő kezeli.” (Gadó G., Németh A., Sáriné Simkó Á.: i. m. 207. o.)

„A szülői vagyonkezelés alól kivett vagyon kezelése

Az (1) bekezdés - a korábbi szabályozással egyezően

 - a szülői felügyeletet gyakorló szülő jogaként és egyben

 kötelezettségeként nevesíti a gyermek vagyonának 

teljes körű kezelését, kivéve azt a vagyont (vagyonrészt), 

amit a törvény kifejezetten kivesz a kezelése alól.

Ez utóbb körbe tartozik a (2) bekezdés szerint az a vagyon,

amit a gyermek azzal a kikötéssel kapott, hogy azt 

a szülei nem kezelhetik, de az a vagyon is, amivel a 

gyermek a Ptk. értelmében maga rendelkezik. Ilyen a 2:12. § 

(2) bekezdés c) pontja értelmében a korlátozottan cselekvőképes

 kiskorú munkával szerzett jövedelme, melynek erejéig akár 

kötelezettséget is vállalhat. A munkával szerzett jövedelmen 

nem csupán a munkabér, hanem az egyéb, bérjellegű

 juttatás is értendő. 

Törvényi kivételt jelent továbbá a szülői vagyonkezelés alól 

az a vagyon, amelyet a szülő a gyámhatóságnak - 

az erre kötelező határozat alapján - átadott [4:159. § a) pont].

Ha a gyermek azzal a kikötéssel kapott vagyont, hogy azt a 

szülei nem kezelhetik, ez természetesen nem jelenti azt, 

hogy ez a vagyon felügyelet nélkül marad. A (2) bekezdés

 - részben a Gyer. szabályait beemelve - ezért kimondja, 

hogy ilyen esetben a gyámhatóság - a vagyont juttató személy

 javaslatát figyelembe véve - a vagyon kezelésére 

ún. vagyonkezelő gyámot rendel. Erre értelemszerűen

 nincsen szükség, ha a vagyont juttató személy 

a vagyonkezelésből csak az egyik szülőt zárta ki.” 

(Makai K.: i. m., a 4:155. §-hoz fűzött kommentár)

4:156. § [A szülő egyedüli vagyonkezelői joga]

(1) A szülői felügyeletet közösen gyakorló szülők kölcsönösen

 vagy külön-külön meghatalmazást adhatnak egymásnak 

arra vonatkozóan, hogy a gyermek vagyonát 

az egyik szülő a másik helyett kezelje. A meghatalmazás 

akkor érvényes, ha közokiratba vagy ügyvéd által 

ellenjegyzett magánokiratba foglalták.

(2) A gyermek nevében eljáró szülőt a kisebb jelentőségű

 vagyonjogi szerződések megkötésénél jóhiszemű 

harmadik személyek olyannak tekinthetik, mint aki 

a másik szülő meghatalmazottjaként is eljár.

(3) Ha azt a gyermek érdekei indokolják, a gyámhatóság 

a szülői felügyeletet közösen gyakorló szülők közül kijelölheti 

azt a szülőt, aki a gyermek vagyonának kezelője.

„A szülő egyedüli vagyonkezelői jogára vonatkozó szabályozás tartalmilag azonos a két törvénykönyvben.” (Gadó G., Németh A., Sáriné Simkó Á.: i. m. 208. o.)

4:157. § [A gyermek vagyonának és jövedelmének felhasználása]

(1) A szülők a gyermek vagyonából eredő jövedelemnek 

azt a részét, amely a vagyon terheinek kifizetése után fennmarad,

 a gyermek indokolt szükségleteire kötelesek fordítani.

(2) A szülők a gyermek eltartásának fedezése céljából 

a gyermek vagyonának állagát e törvénynek a gyermek 

tartására vonatkozó rendelkezései szerint vehetik igénybe.

(3) Ha a gyermek szülője háztartásában nevelkedik és 

keresménnyel rendelkezik, a szülő igényelheti, hogy a 

háztartás költségeihez megfelelő mértékben járuljon hozzá.

„A [Ptk.] a következő pontokon tér el a Csjt. rendelkezéseitől:

  • az (1) bekezdés kisebb kiegészítéseket tartalmaz a Csjt. 83. § (1) bekezdéséhez képest;
  • a (2) bekezdés a Csjt. 83. § (2) bekezdésétől eltérően a gyermek vagyonának a gyermek eltartására történő igénybevételével kapcsolatban a gyermek tartására vonatkozó rendelkezésekre utal.” (Gadó G., Németh A., Sáriné Simkó Á.: i. m. 208. o.)

„A 4:157. § lényegében a Csjt. szabályozásának megfelelően 

[Csjt. 83. § (1) bekezdés, 85. §], kisebb pontosításokkal fenntartja 

azt a rendelkezést, hogy a gyermek nettó jövedelmét, tehát azt a 

vagyontömeget, amely a vagyon terheinek kifizetése után fennmarad,

 a gyermek indokolt szükségleteire kell fordítani.

Noha a kiskorú gyermek tartásra való rászorultságát a 

4:214. § értelmében vélelmezni kell és eltartásáról elsődlegesen 

a szülei kötelesek gondoskodni, ez a szabály a 4:215. § 

(1) bekezdése szerint nem irányadó, ha a gyermek indokolt 

szükségletét munkával szerzett keresménye vagy jövedelme fedezi. 

Ezzel állnak összhangban az (1) bekezdésben kifejtettek.

Lehetséges azonban olyan eset is, amikor a vagyon jövedelme 

a gyermek indokolt szükségleteinek fedezésére, eltartására 

nem elegendő, és a szülők a saját szükséges tartásuk 

korlátozásával sem képesek a kiskorú gyermekük tartását biztosítani. 

Ezért a (2) bekezdés a 4:215. § (2) bekezdésével összhangban 

kimondja, hogy a szülők a gyermek eltartásának fedezése 

céljából a gyermek vagyonának állagát a Ptk.-nak a 

gyermek tartásra vonatkozó rendelkezéseivel összhangban,

 az ott rögzítetteknek megfelelően igénybe vehetik.” 

(Makai K.: i. m., a 4:157. §-hez fűzött kommentár)

4:158. § [A szülő felelőssége a vagyonkezelésért]

(1) A szülők gyermekük vagyonát biztosítékadás és 

számadás kötelezettsége nélkül kezelik.

(2) A szülők gyermekük vagyonának kezelése során 

a rendes vagyonkezelés szabályai szerint, ugyanazzal 

a gondossággal kötelesek eljárni, mint saját ügyeikben. 

Ha e kötelezettségüket szándékosan vagy súlyos 

gondatlanságból megszegik, az ezzel okozott kárt 

a szerződésen kívül okozott károk megtérítéséért való

 felelősség szabályai szerint kötelesek megtéríteni.

„A [Ptk.] a következő pontokon tér el a Csjt. rendelkezéseitől:

  • nem rendelkezik a szülők vagyon állagáról való számadási kötelezettségéről a kezelés megszűnésekor.
  • a (2) bekezdés kisebb kiegészítést, pontosítást tartalmaz a Csjt. 82. § (1) bekezdéséhez képest, figyelemmel a szerződésszegéssel és a szerződésen kívül okozott károkért való felelősségre vonatkozó szabályok változásaira, valamint arra, hogy a Csjt. csak arról rendelkezik, a szülők a vagyonkezelés során nem mentesülnek a súlyos gondatlanságért való felelősség alól.” (Gadó G., Németh A., Sáriné Simkó Á.: i. m. 208. o.)

„A Csjt.-ben foglaltakhoz képest változatlan rendelkezés,

 hogy a szülők a gyermek vagyonát főszabályként 

biztosítékadás és számadás kötelezettsége nélkül

 kezelik, a rendes vagyonkezelés szabályai szerint. 

Ha ezen kötelezettségüket szándékosan vagy 

súlyos gondatlanságból megszegik, a Ptk. 

Hatodik Könyvének, Negyedik Részében szabályozott,

 a szerződésen kívül okozott károk megtérítésére 

való felelősség szabályai szerint 

kötelezhetők az ezzel okozott kár megtérítésére.

A vagyonkezelői kötelezettség súlyos megsértése azt is 

maga után vonhatja, hogy a gyámhatóság a szülőt a 

4:159. § b) pontja alapján biztosíték adására kötelezi, 

illetve vele szemben a 4:159. § e) pontjában szabályozott, 

a vagyonkezelői jog korlátozását jelentő intézkedést hoz.” 

(Makai K.: i. m., a 4:158. §-hoz fűzött kommentár)

4:159. § [A szülők vagyonkezelői jogának korlátozása]

Ha a szülői felügyeletet gyakorló szülők gyermekük 

vagyonának kezelése tekintetében kötelességüket a gyermek 

érdekeit súlyosan sértő módon nem teljesítik, a gyámhatóság 

indokolt esetben

a) elrendelheti a gyermek pénzének és értéktárgyainak 

a gyámhatóság részére történő átadását, ha azokat a

 rendes vagyonkezelés szabályai szerint készen tartani nem kell;

b) a szülőket biztosítékadásra kötelezheti;

c) a vagyonkezelést rendszeres felügyelete alá vonhatja;

d) kötelezheti a szülőket, hogy a vagyonkezelésről úgy 

adjanak számot, mint a gyám; illetve

e) a szülőktől a vagyonkezelés és a vagyoni ügyekben való 

képviselet jogát egyes vagyoni ügyekre vagy az ügyek 

meghatározott csoportjára nézve korlátozhatja vagy megvonhatja.

„A [Ptk.] a következő pontokon tér el a Csjt. rendelkezéseitől:

  • arra az esetre ír elő szankciókat, ha a szülők gyermekük vagyonának kezelése tekintetében kötelességüket a gyermek érdekeit súlyosan sértő módon nem teljesítik;
  • új szankcióként rendelkezik a gyermek vagyontárgyainak átadásáról.” (Gadó G., Németh A., Sáriné Simkó Á.: i. m. 209. o.)

„Hangsúlyozást érdemel, hogy a 4:159. §-ban felsorolt 

intézkedések megtételére "preventív jelleggel" nem 

kerülhet sor, csak ha a szülő erre okot szolgáltatott.

Erre figyelemmel a Csjt.-ben, illetve a Gyer.-ben foglaltakkal

 szemben pl. megszűnt a szülőnek az az általános jellegű 

kötelezettsége, hogy a gyermek pénzét és értéktárgyait 

"beszolgáltassa" a gyámhatósághoz. A vagyontárgyak 

átadására csak szankciós jelleggel, akkor kerülhet sor,

 ha a szülők gyermekük vagyonának kezelése során k

ötelezettségüket a gyermek érdekeit súlyosan sértő módon

 nem teljesítik."

 (Makai K.: i. m., 4:159. §-hoz fűzött kommentár)

4:160. § [A gyermek vagyonának kiadása]

Ha a szülők vagyonkezelői joga megszűnik, kötelesek 

gyermekük vagyonát kiadni a nagykorú gyermeknek 

vagy annak, akinek kezelése alá a vagyon kerül.

„A gyermek vagyonának kiadása tekintetében a szabályozás tartalmilag azonos a két törvénykönyvben.” (Gadó G., Németh A., Sáriné Simkó Á.: i. m. 209. o.)

Vissza a tartalomjegyzékhez

2.4. A gyermek törvényes képviselete

4:161. § [A gyermek törvényes képviselete]

(1) A szülői felügyeletet gyakorló szülők joga és kötelezettsége,

 hogy gyermeküket személyi és vagyoni ügyeiben képviseljék.

(2) A vagyonkezelői joggal nem rendelkező szülő a gyermek

 vagyoni ügyeiben törvényes képviselőként nem járhat el.

„A gyermek törvényes képviseletének szabályozása tartalmilag azonos a két törvénykönyvben.” (Gadó G., Németh A., Sáriné Simkó Á.: i. m. 209. o.)

4:162. § [A szülői törvényes képviselet kizártsága 

a jognyilatkozat személyessége miatt]

A szülő képviseleti joga nem terjed ki a gyermeknek

 azokra a jognyilatkozataira, amelyeket jogszabály szerint

 kizárólag személyesen lehet megtenni.

„A [Ptk.] új rendelkezése, a Csjt. nem tartalmazza, hogy a szülő képviseleti joga nem terjed ki a gyermeknek azokra a jognyilatkozataira, amelyeket jogszabály szerint kizárólag személyesen lehet megtenni.” (Gadó G., Németh A., Sáriné Simkó Á.: i. m. 209. o.)

„A szülő törvényes képviseleti joga nem abszolút. Bizonyos esetekben

 tehát a jogszabály a már korlátozottan cselekvőképes kiskorú 

saját nyilatkozatát kívánja meg. Ilyen ún. legszemélyesebb 

nyilatkozat pl. a 16. életévét betöltött gyermeknek a 

házasságkötésével kapcsolatos nyilatkozata, vagy a 

14. életévét betöltött gyermek hozzájárulása az örökbefogadásához,

 a rá vonatkozó apai elismeréshez [4:101. § (5) bekezdés, 

4:120. § (2) bekezdés], vagy az a lehetőség, hogy önállóan

 tehet közvégrendeletet [7:14. § (4) bekezdés].

Speciális rendelkezést tartalmaz az egészségügyről szóló 

1997. évi CLIV. törvény 16-23. §-a a gyermek egészségügyi 

kezelésével összefüggő döntések meghozatalával kapcsolatban. 

A cselekvőképtelen kiskorú gyermek vonatkozásában a kezeléshez, 

a szükséges orvosi beavatkozásokhoz történő hozzájárulást a 

szülői felügyeletet, törvényes képviseletet ellátó szülők gyakorolják. 

A szülő nyilatkozata nem érintheti hátrányosan a kiskorú beteg 

egészségi állapotát. Ha a szülő a gyermek életfenntartó, életmentő 

kezelését visszautasítja, az egészségügyi intézménynek bírósághoz 

kell fordulnia a beleegyezés bíróság által történő pótlása iránt. 

Amennyiben a gyermek már korlátozottan cselekvőképes, 

egészségügyi jognyilatkozatot maga is tehet a szülő 

(törvényes képviselő) beleegyezésével. Amennyiben pedig a 

kiskorú gyermek a 16. életévét már betöltötte, az egészségügyről 

szóló törvény értelmében megnevezhet olyan cselekvőképes 

személyt, aki helyette az egészségügyi beavatkozással, 

gyógykezelésével kapcsolatban a beleegyezés, illetve a kezelés 

visszautasításának jogát gyakorolja. Ez a személy természetesen 

más is lehet, mint a törvényes képviseletét ellátó szülő.” 

(Makai K.: i. m., a 4:162. §-hoz fűzött kommentár)

4:163. § [A szülői törvényes képviselet kizártsága 

érdekellentét miatt]

(1) A szülő - ha e törvény eltérően nem rendelkezik - 

nem képviselheti a gyermekét olyan ügyben, amelyben 

ő maga, házastársa, élettársa, egyenesági rokona vagy

 az ő törvényes képviselete alatt álló más személy a 

gyermekkel szemben ellenérdekű fél.

(2) Ha a gyermek ügyében a törvényes képviseletet gyakorló

 szülő törvény vagy a gyámhatóság rendelkezése, érdekellentét 

vagy más tényleges akadály miatt nem járhat el, 

a gyámhatóság a gyermeknek eseti gyámot rendel.

(3) Eseti gyám kirendelését bármely érdekelt, bármely 

hatóság kérheti, és annak hivatalból is helye van. 

A szülő eseti gyám kirendelése céljából köteles 

a gyámhatóságnak késedelem nélkül bejelenteni, ha 

a (2) bekezdésben megjelölt okból az ügyben nem járhat el.

(4) Az eseti gyám az ügyben olyan jogkörrel jár el, mint a gyám.

„A [Ptk.] a következő pontokon tér el a Csjt. rendelkezéseitől:

  • az összeférhetetlenséget az élettársra is kiterjeszti;
  • a Csjt.-től eltérően nem sorolja fel a főszabály alóli kivételek körét, hanem e tekintetben a törvény eltérő rendelkezésére utal;
  • a képviselet tilalma nem vonatkozik a gyermek családi jogállásával kapcsolatos jognyilatkozatokra;
  • a (3) bekezdés a Ptké. 43. § (1)–(2) bekezdésében foglaltakat tartalmazza azzal a változtatással, hogy az „eseti gondnok” helyett „eseti gyám” kifejezést használ a kiskorú képviseletére.” (Gadó G., Németh A., Sáriné Simkó Á.: i. m. 209. o.)

„Már a Csjt. 87. §-ának (1) bekezdése is korlátozta a szülő 

képviseleti jogát olyan ügyben, amelyben ő maga vagy 

házastársa, egyenes ági rokona, avagy az ő törvényes képviselete

 alatt álló más személy a gyermekkel szemben ellenérdekű 

félként szerepel.

A CSJK ezt a felsorolást bővítette, kiegészítette azzal, hogy 

a szülő élettársának ellentétes érdekeltsége esetén is kizárja, 

hogy a szülő az adott ügyben a gyermekét képviselhesse.

A CSJK ugyanakkor a Csjt. korábbi rendelkezéseivel szemben

 főszabályként már nem zárja el a szülőt attól, hogy a 

gyermek családi jogállásának megállapításával kapcsolatban mint 

törvényes képviselő jognyilatkozatot tehessen. Erre csak kifejezett 

érdekellentét esetében kerülhet sor [4:101. § (5) bekezdés]. 

A szülő már a származás megállapítása iránti perben is eljárhat

 gyermeke törvényes képviselőjeként [4:105. § (4) bekezdés, 

4:110. § (4) bekezdés].

Ha a szülő az adott ügyben törvényes képviselőként nem járhat el,

 akár érdekellentét, akár más, tényleges akadály miatt, 

a gyámhatóság a gyermeknek eseti gyámot

 (korábban: eseti gondnokot) rendel. 

Az eseti gyám kirendelésére vonatkozó eljárás rendjét

 korábban a Ptké. I. 43. § (1)-(2) bekezdése szabályozta. 

Ez került át - lényegében azonos tartalommal - a (3)-(4) bekezdésbe.

A gyermek és a szülő közötti érdekellentét számos esetben 

felmerülhet, pl. adásvételi szerződés kötése során, amikor 

a kiskorú eladó törvényes képviselőjeként nem járhat el a szülő,

 ha a vevő az édesapja, tehát a kiskorú gyermek nagyapja. 

Ezekben az ügyekben ugyanis a szülő gyakran elfogult 

(vagy ellenérdekű fél), ezért esetenként nem lenne képes, 

vagy nem akarna a gyermek érdekére figyelemmel eljárni, 

őt megfelelően képviselni. 

Amennyiben ilyen esetben a szülő nem maga fordul eseti gyám 

kirendelése céljából a gyámhatósághoz, az eljáró hatóságnak, 

bíróságnak kell körültekintően, szükség esetén az eljárás bármely 

szakában vizsgálnia, hogy nem áll-e fenn olyan érdekellentét, 

amely kizárja a szülő képviseleti jogát az adott esetben 

[BH 1983.2.405.].

A gazdasági társaság működése során a kiskorú tagsági jogait 

törvényes képviselője útján gyakorolhatja. Problémát jelenthet 

az az eset, amikor a vállalkozásnak nemcsak a gyermek, 

hanem szülei is tagjai.

 Kérdés, hogy ilyen esetben elláthatja-e a szülő a gyermeke 

képviseletét, nincs e szükségszerű érdekellentét közöttük. 

A Legfelsőbb Bíróság egyik eseti döntésében 

[Gfv.X.30.406.1994.3.] 

ebben a kérdésben nem foglalt egyértelműen állást, csupán 

azt mondta ki, hogy az esetleges érdekellentét eseti gondnok

 kirendelésével elhárítható, de hogy az érdekellentét 

"reális veszélye fennáll-e vagy sem […] 

a gyámhatóság döntési körébe tartozó kérdés". A Legfelsőbb

 Bíróság egy másik határozata pedig kimondta, hogy már a 

cégbejegyzés folyamatában vizsgálni kell, hogy nincs-e esetlegesen

 érdekellentét a szülők és a kiskorú gyermek között, tehát 

képviselhette-e  a szülő mint egyik tag a gyermekét mint 

másik tagot a társasági szerződés megkötésekor. 

Ennek tisztázása nélkül a cégbejegyzési  kérelem nem teljesíthető

 [BH 1998.9.438.]. 

A CSJK szemléletváltásának köszönhetően a jövőben főszabályként

 abból kell kiindulni, hogy a szülő a gyermeke érdekeinek 

elsődlegessége mentén látja el a törvényes képviselői feladatát. 

Ugyanakkor amennyiben a szülők is tagjai a társaságnak és közöttük

 érdekellentét áll fenn, értelemszerűen változatlanul irányadó döntés, 

hogy a gazdasági társaság taggyűlésén a kiskorú gyermek 

képviseletét  ilyen esetben nem gyakorolhatja az egyik szülő. 

Ellenkező esetben ugyanis pl. a gyermek szavazatával 

visszahívhatná a másik szülőt

 az ügyvezetői tisztségből [EBH 2001.452.].” 

(Makai K.: i. m., 4:163. §-hoz fűzött kommentár)

 

Elérhetőség

Gyerekelhelyezési tanácsadás - gyerekelhelyezés.hu

+36-70-3335391

© 2015 Minden jog fenntartva.

Készíts ingyenes honlapot Webnode